Tècniques de posicionament SEO pel teu projecte online
Saps què has de fer per aconseguir sortit en els primers llocs en les cerques a internet? Et descobrim com treballar el teu posicionament SEO i potenciar la presència online del teu negoci.
Finalitat i objectius del posicionament SEO
Un dels objectius prioritaris de qualsevol negoci online és aconseguir tràfic a la web o ecommerce i que aquest sigui de qualitat. El mateix que desitjaria qualsevol botiga física: si no venen clients, no compren. Així doncs, a Internet cal que ens puguin trobar, que apareguem quan el públic objectiu ens necessiti.
Treballar el SEO (Search Engine Optimization) implica optimitzar la web amb l’objectiu que els cercadors indexin els continguts del nostre lloc web i es mostrin les pàgines en els primers resultats de les cerques que fan els nostres clients potencials. Aquestes tècniques milloren la visibilitat de la web en els resultats orgànics dels diferents cercadors, tot i que el 90% de recerques es fan a Google.
Si aconseguim millorar el posicionament natural, ens trobaran abans i aconseguirem més visites, per tant, l’objectiu principal és aconseguir les primeres posicions a Google. Algunes preguntes que ens hem de fer i aspectes a valorar abans de començar a treballar al posicionament orgànic:
- Posar-nos en la pell del nostre públic objectiu, pensar en quina és la seva necessitat i identificar quina cerca fa a internet. És bàsic fer una llista de paraules clau directament relacionades.
- El posicionament natural és la principal font de tràfic de la majoria de webs. A més, és una estratègia de Màrqueting Digital que es basa en mitjans propis, el que comporta un baix CPA (Cost Per Adquisició). Cal potenciar i cuidar-la al màxim, ja que els resultats poden ser molt beneficiosos.
- Quan alguna persona navega per la nostra web, cal que s’emporti una bona experiència i una sensació favorable. Això s’aconsegueix, entre d’altres, amb continguts interessants i publicats de manera regular.
- Tenir un bloc és fonamental, a través d’ell podem crear posts optimitzats per cada paraula clau que hem definit anteriorment. La millor manera de treballar-lo és creant un Pla de Continguts que ens ajudarà a atreure tràfic de qualitat.
- Cal tenir paciència, si treballem bé i amb regularitat el posicionament SEO, obtindrem bons resultats a mitjà termini. A més té efecte acumulatiu.
- L’algoritme de Google és un dels secrets més ben guardats i conté més de 200 factors. No hi ha un únic mètode infal·lible, per tant, cal diversificar.
Els tres pilars del SEO
- SEO Tècnic: totes les tècniques centrades a optimitzar la usabilitat d’una web, és a dir que el contingut sigui accessible per a tothom i es pugui navegar correctament per tot el site. Dins l’algoritme de Google és força rellevant l’experiència de l’usuari, per tant, treballar-la acabarà afavorint les posicions naturals en els motors de cerca. Una part clau serà el rendiment del lloc web, que carregui molt ràpid i per tant necessitarem un servidor d’allotjament (hosting) optimitzat.
- Backlinks: són els enllaços que aconseguim des d’altres webs cap a la nostra. I pel que fa al posicionament, afavoreix molt més la qualitat dels links que no pas la quantitat, és a dir, l’autoritat del site que ens enllaça puntua. Sense dubte, una part important que no podem oblidar.
- Continguts: creació de textos especialitzats amb informació rellevant, original i d’interès pel nostre públic objectiu. En els primers algoritmes, només calia anar repetint les paraules clau al llarg dels posts del bloc, en canvi, ara hi ha molts més factors que influeixen i que cal tenir-los en compte en la creació de continguts.
Utilitzar correctament les meta etiquetes ens ajudarà a tenir bons resultats.
Tipus de tècniques SEO
Dins de les estratègies destinades a treballar les posicions orgàniques en les cerques a Google, podem dividir en dos grans àmbits, en funció de si treballem des del propi lloc web o si treballem de manera externa.
SEO ON-PAGE
Totes aquelles accions que duem a terme a la nostra web per pujar posicions naturals. Podem treballar:
- Rendiment: és bàsic que la web carregui ràpidament, que es vegin tots els continguts, que no doni errors. Algunes de les accions que caldrà que duem a terme:
- Reduir el nombre de plugins de la web als essencials pel correcte funcionament. Utilitza el menys codi possible!
- Responsive: la web s’ha de veure bé des d’un dispositiu mòbil, si no ja ens podem acomiadar de Google. En el seu algoritme, té força importància que la web s’adapti a tots els dispositius.
- Certificat SSL: és essencial tenir una navegació amb https. Podem fer servir el certificat gratuït Let’s Encrypt.
- Preferible tenir activat l’HTTP/2 al servidor.
- Versió PHP: com a mínim 7.1 i preferible 7.3. Ho podrem activar també al servidor.
- Cache, compressió, gZip, minimitzar el CSS/JS: tots aquests punts segurament ho podrem cobrir amb un bon plugin de caché de WordPress.
- CDN: donar d’alta el site a Cloudflare per a millorar l’accés a la web des de fora d’Espanya.
- Accessibilitat i indexabilitat: un cop hem optimitzat la nostra web, ens hem d’assegurar que Google pot accedir-hi i indexar-la. Caldria fer una primera comprovació per veure quina presència tenim a Google, a través del comandament site (site:lamevaweb.com). Cal que revisem si el home surt el primer dels resultats, quantes pàgines apareixen… Altres accions que podem fer:
- Fitxer Robots.txt: és un petit arxiu en el qual indiquem als bots de Google què és el que han de veure i què no cal que indexin (pàgines legals i pàgina contacte, per exemple). També informem del sitemap de la web.
- Fitxer Sitemap: en aquest arxiu s’indica l’estructura de la web que volem que Google indexi. Prioritzarem els continguts més rellevants.
- Google Search Console: és recomanable enllaçar-lo amb la web, el que ens permetrà tenir-la monitoritzada i poder revisar els errors. També ens permet controlar els backlinks i possibles infeccions. És el primer pas abans de posar-nos a treballar SEO i SEM.
- Errors d’estat HTTP: revisem si hi ha pàgines amb errors, de quin tipus són (1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx…) i apliquem les correccions necessàries.
- Arquitectura de la web: cal que tot estigui ben enllaçat, que no hi hagi enllaços trencats i que la navegació pel site sigui coherent. Com a directrius generals: des del home s’ha de poder accedir als serveis, no hi hagi més de 3 nivells jeràrquicament, URL curtes, una navegació primordialment horitzontal i no vertical.
- Cerca de la marca a Google: revisar quins resultats obtenim (web, xarxes socials…) i revisar també els resultats de la competència.
- Optimització de continguts: la manera òptima és treballar el nostre bloc amb posts que ofereixin contingut original i rellevant pel nostre públic objectiu. Per cada article, cal definir i treballar:
- Títol: hi treballarem la paraula clau principal.
- URL: també hi apareixerà la paraula clau i ha de ser curta.
- Meta description: un petit resum de la temàtica del contingut.
- Etiquetes: treballarem amb una etiqueta H1 (paraula clau principal), vàries etiquetes H2 (paraula clau principal amb variacions) i H3 (paraules clau secundàries o variacions de la principal).
- Imatges: idoni que siguin pròpies o en cas de no ser nostres, ens assegurarem que siguin lliures de drets. Cal optimitzar-les perquè no pesin molt i no endarrereixin la càrrega de la web. Trobareu indicacions per a preparar les imatges per la web aquí.
- Enllaços: és convenient que al llarg de l’article afegim enllaços interns (cap a altres pàgines de la nostra web o altres posts del blog) i externs.
- Contingut: imprescindible que sigui original, en cas que el copiem Google ens penalitzarà. Un mínim serien 250 paraules. A l’hora de definir el tema, posem-nos en la pell del nostre públic objectiu i pensem quina informació pot necessitar i li pot ser d’ajuda. Evitem fer constantment autobombo, i prioritzem oferir solucions als usuaris.
SEO OFF-PAGE
També podem treballar per afavorir el posicionament SEO de la web des de fora de la mateixa. En aquest cas, farem accions en:
- Xarxes socials: recomanat treballar les xarxes en les quals es troba el nostre públic objectiu, no cal tenir perfil a totes.
- Directoris web: donar-nos d’alta només en els que és natural que hi figuris. En els directoris generalistes, recomanem: Páginas Amarillas, Yelp i Foursquare. I en directoris especialitzats directament relacionats amb el teu sector.
- Articles convidats i patrocinats: buscar col·laboracions amb bloguers rellevants en el sector.
- Enllaços entrants o backlinks: Google interpreta que si altres webs t’enllacen és perquè tens informació d’interès pels usuaris. Els enllaços poden ser:
- Follow: es transmet autoritat a través del link. L’autoritat fa referència a la qualitat i la confiança que genera una web, per exemple són llocs de molta autoritat els mitjans de comunicació i les universitats. Per tant, seria molt valuós que un lloc amb alta autoritat creés un enllaç follow cap a la nostra web.
- No follow: no es transmet valor SEO a través del link.
Eines per treballar el posicionament SEO de la teva web
Fins ara us hem donat molta informació de com treballar el posicionament orgànic de la vostra web, però també us volem recomanar algunes eines que us ajudaran a dur aquestes tasques SEO a terme.
- Test Responsive de Google.
- Essential SEO Toolkit: un addon de Chrome que us ajudarà a fer una anàlisi i auditoria SEO de la vostra web.
- Anàlisi de velocitat de la web de Google.
- Completa auditoria de la teva pàgina WordPress.
- Crea el sitemap de la teva web.
- Google Search Console: mesura el rendiment i accedeix a dades sobre el tràfic a la teva web i corregeix errors.
- MozBar: addon de Chrome per a obtenir informació sobre l’autoritat d’una pàgina web.
- Estudia les paraules clau relacionades amb Google Keyword Planner i Google Trends.
Sèrie de posts sobre Màrqueting Digital
Consulta els altres articles sobre Màrqueting Digital del nostre bloc: