Què és el disseny? – Part 2: Alineació, contrast, repetició i proximitat

Un bon projecte gràfic ha de tenir unes característiques que ho facin únic i que aconsegueixi conquistar a l’audiència o públic que ho rep.

En aquesta segona entrega explicarem les següents normes bàsiques que responen a l’acrònim de C.R.A.P (Contrast, Repetició, Alineació i Proximitat). Explicarem cadascun d’aquests conceptes que es convertiran a partir d’ara en les claus i secrets per a aconseguir una comunicació visual de missatges efectiva, estètica i eficientment elaborada.

1. Alineació

Moltes vegades ens trobem amb textos, webs o suports gràfics on els elements estan posats només perquè hi havia espai per a posar-les.

El principi de l’alineació ens diu que cap element de la pàgina ha d’estar posat arbitràriament. Cada element ha de tenir alguna connexió visual amb un altre element de la pàgina. A més si els elements de la pàgina estan separats, poden semblar connectats o relacionats amb l’altra informació només pel lloc en el qual se situen. En el cas de l’exemple de baix, en alinear els elements obtenim un disseny més fort, més definit i si evites l’alineació central, més sofisticat.

L’ordre en un disseny ha de ser primordial, i per a aconseguir-lo s’ha de tenir en compte que cada element ha de tenir una connexió visual amb algun altre element involucrat en el disseny. Quan una composició està alineada, automàticament el cervell capta cohesió i ordre facilitant la comprensió del missatge que es busca transmetre.

Per molt sorprenent que sembli fins als dissenys més excèntrics i transgressors guarden una alineació i ordre lògic que unifica a tots els elements que conformen la peça, ja que sense importar que estiguin separats, sempre hi haurà una connexió entre ells aportant un significat global.

2. Contrast

El contrast es fa servir molt al disseny gràfic, com per exemple en el disseny de cartelleria publicitària. Molta gent creu que amb el contrast ens referim a aplicar diversos colors oposats a les tipografies dels dissenys, no obstant això, va molt més allà. Fent servir la tècnica del contrast aconseguirem diferenciar elements ressaltant el seu pes visual en la composició, amb això, també podrem organitzar-los en una jerarquia visual i de lectura que aconseguirà crear un efecte visual la finalitat del qual és dirigir l’atenció al missatge clau ja sigui en contrastar els colors, textures grandàries, o tipografies.

Te a veure amb estímuls sensorials que permeten ressaltar elements o zones en una composició mitjançant l’oposició o diferència entre aquestes, és a dir, en un disseny gràfic es genera contrast quan hi ha una diferència notable entre dos elements.

És un dels principis més divertits en el disseny gràfic i fins i tot el més radical. Es tracta d’arriscar i que l’element principal del producte gràfic entorn del qual giren tots els altres, destaqui enfront de la resta. En poques paraules, es tractaria de no ser covarda i llançar-se amb originalitat. Ara bé, com es pot generar contrast en una composició? Hi ha diverses fórmules:

  1. Utilitzar un tipus de lletra a una grandària gran amb un molt més petit.
  2. Usar traços de línia d’ampli gruix amb altres traços molt més fins.
  3. Utilitzar l’ampli espectre de colors i barrejar, per exemple, un color fred amb un càlid. També pots jugar amb les saturacions o intensitats.
  4. Jugar amb l’espai entre línies. Paràgrafs amb un interlineat major i blocs de text amb un interlineat menor, crearà un contrast immediat.
  5. La utilització de textures completament diferents també aconseguiran aquest efecte.

Si el fem servir bé, permet destacar d’una manera ràpida aquells elements que volem ressaltar, així que ja sabeu, usat en la seva justa mesura i combinat amb la resta de principis del disseny, es convertirà en un aliat en les vostres taules de treball.

3. Repetició

La repetició no és més que formes idèntiques similars que apareixen més d’una vegada en el disseny, és a dir, es tractaria d’utilitzar un mateix element diverses vegades i repartit al llarg de la composició.

És molt important recórrer a la repetició sobretot quan estem dissenyant un producte gràfic que consta de diverses pàgines (catàleg, revista, etc.)

La repetició li dóna unitat al conjunt del disseny, consistència i cohesió. A vegades fins i tot en productes d’una sola pàgina, com per exemple, un díptic o tríptic, dóna la sensació de continuïtat i que tot està “ben lligat”. No obstant això, no convé excedir-se en el seu ús.

En catàlegs o revistes la repetició podria donar-se, per exemple, en una mateixa forma geomètrica que aparegués en cada pàgina. Ara bé, que es repeteixi no significa que hagi de mantenir les mateixes característiques. Si considerem oportú, podem anar variant la seva grandària o fins i tot el seu color.

4. Proximitat

Potser és el primer aspecte que hagis de tenir en compte a l’hora de dissenyar. Aquest principi consisteix en el fet que cal agrupar els diferents elements que estiguin relacionats entre si perquè s’apreciïn com un grup cohesionat. Has d’entendre que quan hi ha proximitat física, hi ha relació. Has d’evitar que hi hagi massa elements independents en una mateixa pàgina. Si no hi ha motiu o cap explicació per a relacionar-los, no els ajuntis.

Ara que ja saps els quatre principis bàsics del disseny, podràs construir productes gràfics amb un aspecte molt més agradable, amb una estètica que realment comuniqui i amb uns certs trets de sofisticació que ajudin a llançar un missatge de manera molt més professional i eficaç.

Te invitamos a un café

Nos gusta escuchar proyectos y aportar nuestro granito, al menos de café.

¡Envíanos un mensaje y ven a explicar tu sueño!

Oficina

Passeig Joan Carles I, 12
08320 El Masnou, Barcelona
 

Centro de empresas
Casa del Marquès

Cómo llegar

Magnifik - Agencia Web y Márqueting Digital

Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades galetes i l'acceptació de la nostra política de cookies .

ACEPTAR
Aviso de cookies